
Idea
Prof. dr hab. n. med. Przemysław Jałowiecki, ówczesny Prorektor ds. Klinicznych, a od 2012 r. Rektor SUM, bazując na obserwacjach poczynionych w centrach symulacji za granicą proponuje wprowadzenie symulacji jako metody nauczania w SUM wykorzystując możliwości jakie dają fundusze strukturalne Unii Europejskiej.
Ogłoszony zostaje konkurs w ramach Działania 13.1 Infrastruktura Szkolnictwa Wyższego Programu Infrastruktura i Środowisko oferującego wiodącym ośrodkom akademickim w Polsce możliwość rozwoju infrastruktury dydaktycznej oraz podniesienie jakości kształcenia poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii. Ówczesna Rektor SUM prof. dr hab.n.med. Ewa Małecka-Tendera i władze uczelni podejmują decyzję o przygotowaniu projektu budowy Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej, obiektu dydaktycznego oferującego możliwość kształcenia z wykorzystaniem technik symulacji oraz wyposażonego w zaawansowaną bazę informatyczną.
Złożenie wniosku o dofinansowanie
SUM składa wniosek o dofinansowanie projektu w Ośrodku Przetwarzania
Informacji, Instytucji Wdrażającej dla XIII osi priorytetowej PO IiŚ.
Rekomendacja
Zakończony zostaje I etap oceny merytorycznej i ogłoszona lista rankingowa – projekt SUM znajduje się na liście podstawowej projektów rekomendowanych do dofinansowania.
Koniec II etapu oceny
Zakończony zostaje II etap oceny merytorycznej.
Umowa o dofinansowanie
Śląski Uniwersytet Medyczny podpisuje umowę o dofinansowanie.
Początek prac
Rozpoczynają się prace budowlane.
Zakończenie adaptacji
Kończy się adaptacja budynku byłej pralni szpitala klinicznego w Katowicach– Ligocie dla potrzeb Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej.
Wyposażanie
Rozpoczyna się wyposażanie budynku CDiSM.
Otwarcie CDiSM
Po 4 latach od rozpoczęcia projektu ma miejsce uroczyste otwarcie Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM.
Rozpoczęcie działalności CDiSM
Rozpoczyna się działalność dydaktyczna w Centrum.
Przebudowa obiektu nieczynnej pralni z przeznaczeniem na Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM – widok przed i po




W wyniku przebudowy obiektu dawnej pralni powstało Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach składające się z dwóch segmentów: dydaktyczno-informatycznego i symulacyjnego.
W części symulacyjnej Centrum powstały:
- sala pracy zbiorowej (20 miejsc, 10 stanowisk komputerowych dla studentów, stanowisko dla nauczyciela) – rzutnik multimedialny, telewizor, (możliwość pracy grupowej i prowadzenia zajęć dydaktycznych),
- sala operacyjna z symulatorem pacjenta,
- sala intensywnej terapii z symulatorem pacjenta,
- dwie sale szpitalnego oddziału ratunkowego (4 stanowiska) z czterema symulatorami osoby dorosłej i symulatorem dziecka,
- sala pediatryczna i sala porodowa z symulatorem porodowym i symulatorem noworodka oraz symulatorem niemowlęcia,
- obszar symulacji przedszpitalnej z symulatorem pacjenta i symulatorem ambulansu,
- trzy sale debriefingu,
- dwie sale ćwiczeniowe z możliwością wykorzystania kilkuset fantomów i modeli szkoleniowych,
- sala samooceny z trzema stanowiskami do nauki oraz sprawdzania umiejętności prowadzenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej.
Wszystkie sale symulacyjne wyposażone są w niezbędny sprzęt medyczny.
W części dydaktyczno-informatycznej powstały:
- dwie sale audytoryjne (121 i 108 miejsc) – rzutniki multimedialne, system bezprzewodowego głosowania, możliwość prowadzenia transmisji z sal operacyjnych z wykorzystaniem systemu wideokonferencji,
- dwie multimedialne sale wykładowo-ćwiczeniowe (w każdej 48 miejsc, 24 stanowiska komputerowe dla studentów, stanowisko dla nauczyciela) – komputery, rzutniki multimedialne,
- czytelnia multimedialna (40 stanowisk),
- pomieszczenie pracy własnej (16 miejsc, 8 stanowisk komputerowych dla studentów, stanowisko dla nauczyciela) – rzutnik multimedialny, skaner (możliwość prowadzenia zajęć dydaktycznych),
- centrum oprogramowania (4 stanowiska) – komputery z oprogramowaniem użytkowym,