O symulacji

Symulacja medyczna to nowoczesna metoda kształcenia, która pozwala studentom i pracownikom ochrony zdrowia zdobywać i doskonalić umiejętności kliniczne, techniczne oraz komunikacyjne w środowisku bezpiecznym, kontrolowanym i całkowicie pozbawionym prawdziwego pacjenta.

W warunkach symulacyjnych można wielokrotnie ćwiczyć nawet najbardziej złożone procedury – od podstawowych czynności pielęgnacyjnych, przez udzielanie pierwszej pomocy, aż po zaawansowane interwencje resuscytacyjne i działania zespołowe w sytuacjach zagrożenia życia.

W zależności od celu dydaktycznego i poziomu zaawansowania studentów stosuje się rożne formy symulacji medycznej:

  • Symulacja wysokiej wierności wykorzystuje zaawansowane technologicznie symulatory pacjenta, które realistycznie odwzorowują funkcje życiowe i reakcje fizjologiczne – oddychają, mówią, reagują na leki i procedury. Pozwala to odtworzyć pełne scenariusze kliniczne, np. zatrzymanie krążenia, powikłany poród. To forma treningu szczególnie ceniona w nauczaniu zaawansowanych umiejętności i pracy zespołowej w warunkach dużego stresu.
  • Symulacja niskiej wierności opiera się na wykorzystaniu prostszych fantomów i trenażerów, służących do nauki konkretnych procedur, takich jak wkłucia, intubacja, resuscytacja krążeniowo-oddechowa (BLS), cewnikowanie czy pomiar parametrów życiowych. To doskonały sposób na budowanie pewności siebie i utrwalanie technik na wczesnych etapach nauki.
  • Pacjent standaryzowany to osoba (najczęściej aktor), która odgrywa rolę chorego zgodnie z określonym scenariuszem – prezentując objawy, emocje i reakcje pacjenta. Tego rodzaju symulacja jest niezastąpiona w nauczaniu komunikacji klinicznej, zbierania wywiadu, prowadzenia rozmów z pacjentem i jego rodziną, a także rozwijaniu empatii i wrażliwości.

Bez względu na zastosowaną metodę nieodłącznym i kluczowym elementem każdej sesji symulacyjnej jest debriefing – prowadzona po zakończeniu ćwiczenia rozmowa, podczas której uczestnicy omawiają swoje działania, refleksje, błędy i sukcesy. To właśnie debriefing – prowadzony w bezpiecznej atmosferze przez doświadczonego instruktora – umożliwia głębokie przetwarzanie doświadczenia i jego przekucie w trwałą wiedzę oraz rozwój zawodowy.

Symulacja:

  • Pozwala na bezpieczne popełnianie błędów i wyciąganie z nich wniosków, co w warunkach rzeczywistej opieki zdrowotnej jest ograniczone,
  • Wzmacnia refleksyjność i podejmowanie decyzji klinicznych – dzięki sesjom debriefingu studenci uczą się analizować swoje działania,
  • Umożliwia trening tzw. umiejętności miękkich, takich jak komunikacja z pacjentem, praca w zespole czy radzenie sobie ze stresem,
  • Wyrównuje poziom praktyczny między studentami dzięki standaryzowanym scenariuszom i warunkom,
  • Przygotowuje do egzaminów OSCE, pracy zawodowej oraz sytuacji kryzysowych, które wymagają szybkiego działania.