SimChallenge to ogólnopolskie zawody symulacji medycznej skierowane do studentów kierunków medycznych oraz młodych profesjonalistów. To prestiżowe wydarzenie, podczas którego zespoły rywalizują w realistycznych scenariuszach klinicznych – od stanów zagrożenia życia po sytuacje wymagające precyzyjnej współpracy interdyscyplinarnej.
Każdy zespół staje przed wyzwaniem odtworzenia działań medycznych w środowisku maksymalnie zbliżonym do warunków rzeczywistych – z wykorzystaniem profesjonalnych fantomów, sprzętu medycznego oraz interakcji z symulowanym pacjentem. Ocenie podlega nie tylko poprawność kliniczna, ale też komunikacja, czas reakcji i współpraca zespołowa.

Weź udział w SimChallenge 2025 – sprawdź swoje umiejętności tam, gdzie liczy się każda sekunda!
Marzysz o pracy w zespole ratunkowym, sali operacyjnej lub oddziale intensywnej terapii? Chcesz sprawdzić się w warunkach, które do złudzenia przypominają prawdziwy dyżur? SimChallenge to wyjątkowa okazja, by zmierzyć się z innymi pasjonatami medycyny i pokazać, na co Cię stać!
Dołącz do największych ogólnopolskich zawodów symulacji medycznej, w których liczy się nie tylko wiedza, ale również refleks, współpraca i zimna krew. Twój zespół stanie przed dynamicznymi scenariuszami medycznymi, przygotowanymi przez ekspertów – wszystko z użyciem profesjonalnego sprzętu, realistycznych manekinów i oceną przez doświadczonych instruktorów.
📍 Kiedy i gdzie?
03.06.2025 – Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej SUM w Katowicach

3 czerwca 2025 odbył się finał Zawodów Symulacyjnych SimChallenge 2025. Wydarzenie to miało miejsce w Centrum Dydaktyki i Symulacji Medycznej ŚUM w Katowicach. A ile było emocji! 🔥
Studenci kierunków medycznych z całej Polski zmierzyli się z wieloma urozmaiconymi i wymagającymi scenariuszami zadań, od których zależało ludzkie życie. Jak wyglądały te zdania? Poniżej ich krótki opis:
- „Let’s cook” – zadanie terenowe
Pięcioosobowy zespół został wezwany na miejsce wybuchu. Miejsce zdarzenia mieści się w opuszczonym budynku warsztatu przyszpitalnego. Na pierwszy rzut oka uwagę zwraca, iż z zewnątrz stary budynek w środku jest wyposażony w dość nowoczesny sprzęt laboratoryjny. Ilość poszkodowanych jest nieznana.
Zadanie studentów polegało na przeprowadzaniu segregacji poszkodowanych, opanowaniu krwotoków i wykonaniu innych procedur związanych z medycyną ratunkową i działaniami przedszpitalnymi.
- „Kwiatki we włosach”
Studenci zostali wezwani do dwóch pacjentów, bardzo zaniedbanych, nieprzyjemnie pachnących. W rolę poszkodowanych wcielili się studenci z Koła Medycyny Ratunkowej WNMK ŚUM. Istota zadania polegała na właściwym postępowaniu w przypadku pacjentów w trudnych warunkach socjalnych. W pomieszczeniu było duszno i unosił się nieprzyjemny zapach. Wszędzie rozrzucono brudne kartony, puszki po konserwach i inne śmieci. Pacjenci bezdomni, bardzo brudni wymagający opieki. Żaden z nich nie był agresywny.
Autor zadania chciał zwrócić uwagę na to, że każdy pacjent niezależnie od swojej sytuacji życiowej, swojego stanu higieny wymaga profesjonalnej pomocy.
- Zadanie SOR, dwóch pacjentów z zaburzeniami rytmu serca, którzy ze względu na wywiad i historię choroby wymagali niestandardowego postępowania w danej sytuacji. Zadanie zespołu polegało na przeprowadzeniu prawidłowego badania przedmiotowego i podmiotowego, wychwycenia istotnych szczegółów oraz wykonania adekwatnej interwencji w określonym czasie.
- Zadanie „Bliźniak”
W tym zadaniu zespoły musiały się zmierzyć z porodem bliźniąt, których pierwsze urodziło się zupełnie zdrowe. Drugie dziecko, przyszło na świat później z niedrożnymi drogami oddechowymi, czego konsekwencją było zatrzymanie krążenia. Zadanie sprawdzało dokładną znajomość algorytmu postępowania w przypadku NZK noworodka, wymagało również odpowiedniego podziału sił i środków zespołu.
- Zadanie „Przekazywanie trudnych informacji”
Dwóch studentów wcielało się w rolę lekarzy, którzy musieli poinformować Pana Tomasza, męża i świeżo upieczonego ojca o śmierci jego żony w trakcie porodu. Zadanie zostało opracowane przez pracowników Zakładu Antropologii Lekarskiej ŚUM, a rolę pana Tomasza odegrał mgr Marcin Drzazga.
- Zadanie radiologiczne
Studenci po zapoznaniu się z wywiadem i historią choroby dwóch pacjentów musieli opracować i wdrożyć najbardziej efektywną ścieżkę diagnostyki obrazowej oraz podjąć decyzję, który pacjent wymaga szybszej interwencji. Zadanie odbywało się na specjalnej stacji roboczej z wykorzystaniem profesjonalnego oprogramowania radiologicznego.
Uczestnicy dali z siebie wszystko, co było widać na każdym kroku ❤️
Rywalizacja, w której brało udział 14 drużyn, była szalenie zaciekła i wyrównana. Zwycięstwo przypadło zespołowi z Collegium Medicum w Bydgoszczy Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu – serdecznie gratulujemy!
Wyrazy uznania także dla drużyny z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego, która zajęła drugie miejsce oraz dla Uniwersytetu Medycznego w Łodzi za zajęcie trzeciego miejsca na podium!
Wielkie brawa dla wszystkich zespołów, które wzięły udział w finałach SimChallenge 2025! Byliście świetni!
Składamy serdeczne podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w przygotowanie i przeprowadzenie zawodów, a przede wszystkim dla organizatorów – kadry CDiSM z kierownikiem dr hab. Kamilem Barańskim na czele oraz sędziów – pracowników naszej Uczelni w składzie: Piotr Liberski, Agnieszka Wiórek, Michał Starosolski, Marek Jędrzejek, Robert Latacz, Oskar Bożek, Marcin Drzazga, Marcin Leśniewski, Jakub Jasiński, Dariusz Bednarski, Paulina Lis, Adriana Modrzejewska, Ewa Peszek, Zofia Kampka. Wielkie ukłony także dla sędziów z pozostałych uczelni, które brały udział w zawodach.
Szczególne wyrazy wdzięczności kierujemy pod adresem JM Rektora prof. dr hab. n. med. Jerzego Stojko za objęcie patronatem zawodów SimChallenge 2025. Dziękujemy także Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii za wsparcie, ponieważ wydarzenie to realizowane było w ramach Metropolitalnego Funduszu Wspierania Nauki.
Było rewelacyjnie! Do zobaczenia w kolejnych latach 😊

Projekt pn. Ogólnopolskie zawody symulacji medycznej – Sim Challenge 2025 , sfinansowano ze środków Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z Programu „Metropolitalny Fundusz Wspierania Nauki


























Ramowy plan zawodów:
• 7:30 – Rejestracja (korytarz przed Aulą A3 im. Prof. Witolda Zahorskiego, główne wejście do zakładów teorii medycyny vis a vis Uniwersyteckie Centrum Kliniczne im. Prof. Kornela Gibińskiego).
• 8:00 – Uroczyste otwarcie zawodów
• 8:30 – Czas na pytania i odpowiedzi, zapoznanie się ze sprzętem
• 9:00 – Planowany czas rozpoczęcia zawodów
• 11:30 – Przerwa kawowa
• 11:50 – 14:20 – Druga część zawodów
• 14:20 – 15:30 – Przerwa obiadowa
• 15:30 – 18:00 – Trzecia część zawodów
• 19:00 – Planowane zakończenie zawodów i ogłoszenie wyników.
Plan zawiera szacowany czas przebiegu zawodów, rywalizacja może ulec wydłużeniu.
W naszym Centrum posiadamy defibrylator dwufazowy BeneHeart D6 firmy Mindray, który łączy w sobie: monitoring parametrów życiowych, ręczną defibrylację (Manual Defib), AED i stymulator serca. Pożądany tryb pracy defibrylatora można wybrać za pomocą pokrętła znajdującego się w prawym górnym rogu urządzenia.

Ręczną defibrylację za pomocą tego urządzenia można przeprowadzić w 3 szybkich krokach:
- wybór energii (przyciski niebieskie)
- ładowanie (przycisk żółty)
- wyładowanie (przycisk pomarańczowy)
Powyższe przyciski znajdują się na urządzeniu oraz na łyżkach (zdjęcia poniżej).

Na salach symulacyjnych będą dostępne wózki reanimacyjne wyposażone według poniższego schematu:
Na wózku:
• Defibrylator
• Worek samorozprężalny z maską twarzową
• Rękawiczki
• Stetoskop
• Cewnik do odsysania
• Ciśnieniomierz
• Pulsoksymetr
Wózek reanimacyjny:
1) Pierwsza szuflada:
Sprzęt jednorazowego użytku (m. in. bandaże, nożyczki, gaziki, okleiny do wenflonów, kaniule, kraniki, strzykawki, igły, ampułki aqua, przedłużki do pompy),
2) Druga szuflada:
Drogi oddechowe (laryngoskop, lubrykant, rurka intubacyjna, prowadnica, rurka U-G, rurka krtaniowa, maska krtaniowa, I-gel, strzykawka, bandaż, stabilizator do rurek, filtr, maska do tlenoterapii, maska do nebulizacji, wąsy tlenowe),
3) Trzecia szuflada:
Płynoterapia (NaCl 500ml, Glukoza 500ml, PWE 500ml, zestaw do infuzji, zestaw do przetoczeń krwi, zestaw do pompy infuzyjnej),
4) Czwarta szuflada:
Cewnikowanie (rękawiczki jałowe, maski chirurgiczne, worek na mocz, cewnik Foley’a, sonda żołądkowa, okulary ochronne, miska nerkowata),
5) Piąta szuflada:
Inne (nakładki do defibrylacji, żel do defibrylacji, kabel combo, elektrody EKG),
Sale symulacyjne są wyposażone w pełnopostaciowe symulatory osoby dorosłej SimMan 3G. Wśród podstawowych czynności, które możemy wykonać przy symulatorze, możemy wskazać:
- udrożnienie dróg oddechowych za pomocą manewrów ręcznych,
- zabezpieczanie dróg oddechowych (intubacja, alternatywy, konikopunkcja),
- wentylacja z użyciem worka samorozprężalnego, respiratora,
- odbarczenie odmy,
- osłuchiwanie płuc i serca,
- badanie tętna na tętnicach centralnych i obwodowych,
- podłączenie monitorowania i obsługę monitora pacjenta (zapis EKG, SpO2, NBP, etCO2, Temperatura),
- mierzenie ciśnienia automatycznie oraz manualnie,
- badanie źrenic (reakcja na światło, zwężenie, poszerzenie),
- zakładanie dostępu i.v.; i.o.,
- podawanie leków i płynów,
- cewnikowanie pęcherza moczowego,
- prowadzenie RKO ze zwróceniem uwagi na głębokość i częstość ucisków,
- wykonanie bezpiecznej defibrylacji,
- układanie pacjenta w odpowiedniej pozycji,
- podanie leków i płynów,
- obsługę łóżka,
- 12 odprowadzeniowe EKG (konieczność podłączenia aparatu),
- badania laboratoryjne i diagnostyka obrazowa (konieczność zlecenia i pobrania krwi do strzykawki)
Organizatorzy zawodów informują, że przed każdą stacją uczestnicy zostaną wprowadzeni do zadania oraz dostaną dokładniejsze wytyczne na temat wykonywanych czynności. Ponadto organizator zastrzega sobie prawo do możliwości jedynie sygnalizowania wykonywanej czynności zamiast faktycznego jej wykonania.
Q&A
1. Czy podczas wykonywania procedur typu cewnikowanie, bądź zakładania rurek do zabezpieczenia dróg oddechowych używać lubrykantu?
Tak, należy używać dedykowanego lubrykantu, który będzie dostępny na sali.
2. Czy procedurę cewnikowania wykonać w pełni?
Tylko wsuwając końcówkę cewnika do cewki moczowej symulatora i nie musi się to odbyć w warunkach sterylnych.
3. Po pobraniu badań laboratoryjnych dzwonić po gońca i wtedy zanieść ewentualne próbki do sterowni, czy zanieść je bez dzwonienia?
Należy je zanieść bez dzwonienia.
4. Czy podczas monitorowania symulatora SimMana uczestnicy sami mogą „odklikać sobie podłączone parametry na monitorze, czy będzie to robił technik/instruktor?
Jest to zadanie techników, sami nie klikacie nic na monitorze.
5. W jakiej postaci będą dostępne leki do podania IV/IM/SC? Czy będą to fiolki wypełnione powietrzem, z których będzie trzeba zasymulować pobranie odpowiedniej objętości czy będą to fiolki/ampułki wypełnione płynem?
Będą dostępne ampułki aqua 10ml, które w trakcie Zawodów będzie można użyć zamiast konkretnych leków.
6. Czy pompę strzykawkową trzeba będzie samodzielnie ustawić, czy wystarczy podać sędziemu parametry przepływu?
Należy podać głośno parametry przepływu. Strzykawkę należy fizycznie podpiąć do wkłucia iv i położyć obok pompy.
7. Czy urządzenie do ogrzewania pacjenta trzeba będzie realnie włączyć czy powiedzieć, że stosujemy?
Należy tylko poinformować o uruchomienia urządzenia.
8. Czy będzie dostępny wykaz jednostek/oddziałów/konsultantów dostępnych w szpitalu?
Na każdym scenariuszu dowiecie się przy wprowadzeniu do sali, jakie konsultacje będą dla Was dostępne.
9. Czy kartki z zapiskami są później oceniane? Co musi znaleźć się na takiej kartce?
Kartki są dla Was i tylko dla Was.
10. Na jakim symulatorze będą wykonywane wkłucia obwodowe? Czy będzie to symulator wysokiej wierności? Czy układ żylny symulatora będzie wypełniony substytutem krwi, który trzeba będzie pobrać jako materiał do badań laboratoryjnych?
Nie pobieramy krwi, zanosimy puste probówki.
11. Czy wykonanie elektroterapii serca u pacjenta zdolnego wyrazić świadomą zgodę powinno być poprzedzone symulacją uzyskania/uzyskaniem takiej zgody na piśmie?
Postępujecie tak samo jak w życiu postępowalibyście z takim pacjentem.
12. Czy będzie trzeba symulować podanie doustne lub donosowe leku? Czy wystarczy zakomunikować sędziemu intencję podania?
Należy je zasymulować przekazując głośno, dawkę, lek i drogę podania.
13. Czy wykonanie badania TK jest ujęte w zakresie badań możliwych do zlecenia po kontakcie z technikiem RTG. Jeżeli nie, to czy będzie istniała taka możliwość w innym trybie? Czy wykonanie badania MRI będzie podlegało zasadom jw.?
Diagnostykę obrazową w tym TK i MRI można zlecić po wcześniejszym kontakcie telefonicznym z pracownią diagnostyki obrazowej.
14. Czy na symulacje można wnosić własne stetoskopy i latarki?
Można mieć swoje latarki i stetoskopy o ile latarka nie jest w telefonie komórkowym, tylko jest samą latarką.
Prosimy o to, aby manekina traktować jak prawdziwego pacjenta. Wszystkie czynności proszę wszystko głośno i wyraźnie artykułować, aby sędziowie oraz technicy symulacji nie mieli wątpliwości co do wykonanych czynności.
Jeżeli w trakcie trwania symulacji pojawią się jakieś pytania bądź wątpliwości związane w kwestiami technicznymi lub obsługą jakiegoś urządzenia, to w każdej chwili mogą Państwo się o to wyraźnie spytać.
📥 Zgłoś swój zespół już dziś i weź udział w wydarzeniu, które inspiruje, uczy i daje przedsmak prawdziwych emocji!
🎯 Dlaczego warto?
- zdobędziesz doświadczenie w pracy pod presją czasu,
- nauczysz się skutecznej komunikacji w zespole medycznym,
- otrzymasz rzetelny feedback od ekspertów symulacji klinicznej,
- poznasz innych ambitnych studentów i młodych medyków z całej Polski,
- możesz wygrać nagrody i… satysfakcję, która zostaje na długo!
Konferencja MEDSIM 2025
Zapraszamy także do odwiedzin strony poświęconej Konferencji MEDSIM 2025 – medsim2025.sum.edu.pl